۱۳۹۱ فروردین ۱۹, شنبه

بدیل کشت کوکنار ونبود مارکیت برای بدیل کشت.



شماری از دهاقین هلمند که زمین های شان خشخاش کشت نکرده اند از دولت خواهان بازاریابی برای محصولات زراعتی خود شده اند.

انان گفته اند گرچه برای رفع مشکلات خود چندین بار با مسئولین دراین ولایت گفتگو کرده اند اما بانهم به مشکلات انان رسیده گی نشده است.

ولایت هلمند که یک ولایت زراعتی میباشد بیشتر مردم این ولایت مصروف زراعت میباشند وبیشتر عواید هود را نیز ازمحصولات زراعتی بدست می اوردند.

نظر به سنجش های که ازسوی ریاست زراعت هلمند صورت گرفته درسال جاری از حدود پنجاه هزار هکتار زمین که دران خشخاش کشت شده است تنها دولت بیست دوهزار هکتارآن را میتواند از بین ببرد و متباقی60 فیصد دیگرازکشت خشخاش دور از دسترس حکومت به ثمر می رسد.

اما دهاقین نواحی شهر لشکرگاه وولسوالی های همجوار ان که درسال جاری ازکشت کوکنار دست کشیده و درزمین های شان گندم وپنبه کشت نموده اند از عدم وجود مارکیت برای محصولات شان شکایت دارند.

شماری از دهاقین میگویند گرچه انان به گفته دولت درزمین های شان به جای خشخاش پنبه کشت نموده اند ودولت ان را به قیمت مناسب ازان خریداری میکند اما کشت پنبه برای زارعین تاوان نموده وبه قیمت پائین به فروش میرسد.

انان همچنان گفته اند که دولت مطابق به تعهدات خود با انها عمل نکرده واین موضوع باعث شده تا مردم به کشت بدیل کوکنار توجه نکنند.

بااین حال انجینر عبدالله احمدزی رئیس زراعت هلمند با تائید عرم وجود مارکیت برای محصولات زراعتی گفته است نبود انرژی برق ، سردخانه ها وخراب بودن راه مواصلاتی برای رسیدن محصولات به وقت معین به بازار از بزرگترین چالش است که ریاست زراعت با آن مواجه است.

گرچه مردم این ولایت برای زرع پنبه بهاری زمین های خود را آماده کرده اند اما چندان مطمئین نیستند که برای محصولات خویش مارکیت پیدا خواهد کرد یا مانند سال گذشته زیان بار خواهد شدند.

هیچ نظری موجود نیست: