۱۳۹۰ مرداد ۳, دوشنبه

وزیر انرژی واب کشور در یک سفر در ولایت هلمند با والی هلمند دیدار وگفتگو نمود.



محمد اسماعیل خان سرپرست وزارت انرژی و اب با رئیس شرکت افغان برشنا با والی هلمند در این ولایت دیدار نمود.
محمد گلاب منگل والی هلمند در دیدارش با سرپرست وزارت اب وبرق یکی از مشکلات اساسی مردم این ولایت که در اولویت قرار دارد کمبود برق عنوان نمودند.
درهمین حال سرپرست وزارت انرژی و آب گفت ،که کار اعمار بند کجکی و بلند بردن ذخیرۀ این بند از اولویت های کاری این وزارت میباشد.
محمد اسماعیل خا ن سرپرست وزارت انرژی واب امروز (یکشنبه)با والی هلمند دراین ولایت دیدار وگفتگو کرد.
دراین دیدار سرپرست وزارت انرژی واب از نصب توربین واغاز کار پروژه بازسازی بند برق کجکی که ازسالها قبل نسبت نا امنی ها به تعلیق قرار گرفته بود خبر داد.
سرپرست وزارت انرژی و آب گفت ، بودیجه 250میلیون دالر که توسط USAID برای بازسازی بند برق کجکی این ولایت اختصاص یافته ،با بازسازی این بند میتوان 100 میگا وات برق را تولید کرد.
ومشکلات اساسی را نبود امنیت درهلمن شمالی عنوان کرد.
هرچند موجودیت برق در این ولایت زراعتی جهت انکشاف و نگهداری محصولات زراعتی، دسترسی به تکنالوژی های جدید، اعمار سردخانه و پرورش فارم های مختلف در آن ولایت مهم و حیاتی است.
اما متاسفانه مقدار برقی که فعلاً موجود است حتی برای روشنی شهر و قریه جات اطراف آن کفایت نمی کند.
محمد گلاب منگل والی هلمند نیز مشکل عمده واساسی مردم این ولایت را نبود برق عنوان کرد.
وگفت که به اینده نزدیک با تامین امنیت ، وزارت انرژی واب و اداره انکشافی بین المللی ایالات متحده امریکا برنامه مثمر را که با خود دارند را عملی خواهد کرد.
بند برق کجکی درسال 1953میلادی به همکاری ایالات متحده در ولسوالی کجکی بروی دریای هلمند روی دست گرفته شد که در کنار تولید برق تقریبا دوهزار کیلومتر مربع زمین های خشک و دشت های وسیع هلمند را ابیاری می کند .
در حال حاضر دو توربین برق در این سد فعال است که در مجموع 26 میگاوات برق تولید می کند که شهرهای لشکرگاه،قندهارو ولسوالیهای کجکی ،سنگین ،موسی قلعه و زمینداور از برق ان استفاده می کند .
از مجموع 26 میگاوات برق تولید شده فقط هژده میگاوات ان به شهرهای لشکرگاه وقندهار رسیده ومتباقی براساس یک توافق به طالبان واگذار شده که در ولسوالی های کجکی ،سنگین ،موسی قلعه و زمینداور توزیع می شود.
درست 4 سال قبل حدود پنج هزار نیروی امنیتی داخلی و بین المللی در یک سفر پنج روزه موفق به انتقال یک توربین تولید برق به سد کجکی شدند .
اما از ان زمان تا حال به نسبت ناامنی ها کار نصب توربین سوم همچنان معلق باقی مانده است .
به نظر میرسد تا زمانیکه مناطق شمال هلمند از وجود شورشیان مسلح تصفیه نگردد کاراین پروژه ناتکمیل خواهد ماند .
قبل از این نیزاداره انکشافی بین المللی ایالات متحده امریکا حدود 180 ملیون دالر را به هدف بازسازی این بند اختصاص داده که درجریان هشت سال کار روی این بند تنها دو توربین ان فعال شده است .

هیچ نظری موجود نیست: