۱۳۹۰ تیر ۲۲, چهارشنبه

والی هلمند: کمک ها برای بیجاشده گان ولسوالی های هلمند مردم را سست وتنبل بارمی آورد.


بیجا شدگان در ولایت جنوبی هلمند کمک های غیر خوراکی در یافت می کنند.
بیش از 4 هزار خانواده بیجاشده که در جریان دو سال گذشته به نسبت ناامنی، خشکسالی و مشکلات دیگر از ولسوالی های این ولایت به شهر لشکرگاه پناهنده شده ، درین برنامه شامل اند.
مسولین ریاست امور مهاجرین ولایت هلمند گفته که این بیجاشدگان توسط کمیسیونی که به همین منظور تشکیل گردیده ،شناسایی شده اند.
بعد از عملیات نظامی موسوم به مشترک در ولسوالی مارجه و نادعلی این ولایت ، ده ها هزار خانواده از بیم جنگ وناامنی ها به شهر لشکرگاه و دیگر نقاط امن هلمند پناه اوردند.
از ان زمان تا کنون موسسات کمک کننده بین المللی به صدها هزار خانواده دراین ولایت کمک های غذایی و غیر خوراکی توزیع کردند.
دراین بار کمک های را که این بیجاشدگان دریافت می کنند شامل سیت مکمل وسایل اشپزخانه، شش تخته کمپل،ترپال و بشکه ها برای نگهداری اب اشامیدنی است .
این مواد از کمک های اداره امور مهاجرین سازمان ملل متحد( UNHCR ) است که به همکاری ریاست امور مهاجرین ولایت هلمند به بیجاشدگان توزیع می شود.
اما اکنون گلاب منگل ، والی هلمند معتقد است که اینگونه کمک ها باید در شرایط اضطراری و حساس به مردم داده شود ، زیرا این کمک ها مردم را سست و تنبل بار اورده و از نظر فرهنگی نیز زیانبار است .
والی هلمند می گوید هم اکنون وضعیت امنیتی در اکثر ولسوالی های این ولایت بهبود یافته و زمینه برگشت بیجاشدگان به مناطق شان کاملا مساعد شده است.
منگل گفته است که انان تلاش دارند تا مردم را متقاعد سازند که دوباره به خانه و روستای شان برگشته و زندگی عادی را اغاز کنند.
اما شماری از کسانیکه دراین برنامه کمک دریافت کرده می گویند که انان به نسبت وضعیت بد اقتصادی در حال حاضر توان برگشت به مناطق شان را ندارند.
بعضی میگویند درمناطق که انان زنده گی میکنند امنیت وجود ندارد بنا براین انان مجبور اند تا درکمپ ها زندگی کنند.
شماری دیگر نیز گفته اند که در مناطق شان زمینه اموزش و مکتب رفتن مساعد نیست و انان از رفتن به خانه های شان منصرف شده اند.
ترفند های که به باور مقام های محلی اکثر بیجا شدگان از ان استفاده کرده در کمپ های مهاجرین روز و شب شان را می گذرانند.

هیچ نظری موجود نیست: