۱۳۸۹ مهر ۹, جمعه

درهلمند هنوز هم بیش از 198 باب مکتب مسدود است.



هلمند از جمله ولایاتی است که نسبت ناامنی ها معارف در ان رشد کمتری داشته است . از مجموع 317 مکاتب در هلمند ، دروازه های 198 مکتب به روی دانش اموزان مسدود است .
اما وضعیت معارف در ولسوالی مارجه ، جاییکه به شدت ناامن خوانده می شود رو به بهبود است
مسولین معارف این ولسوالی گفته اند که در حال حاضر چهار مکتب در مارجه بازگشایی شده و بیش از یکهزار دانش اموز به مکتب می روند بیش ازاین بین تنها بین هشتاد الی صد نفردر یک مسجد آموزش میدیدند.
در همین حال انان گفته اند که بعضی اوقات افراد وابسته به گروه طالبان شاگردان و معلمین را تهدید کرده و به انها گفته اند که از مکتب رفتن خود داری نمایند .
به همین دلیل بشتری از خانواده ها اطفال خود را به مکتب نمی فرستند.
عبدالجبار یکی باشنده گان ولسوالی مارجه که به مرکز لشکرگاه نقل مکان نموده گفت :
ما نمی خواهیم سرنوشت اطفال خود را دچار مشکلات بسازیم ما از مارجه به لشکرگاه امده ایم تا اطفال ما به راحتی بتوانند به مکتب بروند ودرس بخوانند.
از سوی دیگر سنگ تهداب لیسه مرکزی مارجه نیز با حضور غلام جیلانی پوپل ریس اداره ارگانهای محلی و مقام های محلی، گذاشته شد.
ساختمان قبلی این لیسه از سوی گروه طالبان تخریب شده و قابل استفاده نبوده است .ساختمان جدید با هزینه هفتصدوچهل هزار دالر از سوی نیروهای بحری امریکا ساخته می شود .
در همین حال غلام جیلانی پوپل ، رییس اداره ارگانهای محلی گفته است که بازسازی مکاتب مارجه یک از اولویت های عمده ریس جمهور کرزی در این ولسوالی بوده است
پوپل به باشندگان مارجه اطمینان داد که بدون هراس از گروه طالبان فرزندان شان را به مکتب بفرستند.
سه ماه قبل تمام دانش اموزان این ولسوالی را کمتر از صد تن تشکیل میداد اما شماری این دانش اموزان به بیش از یکهزار تن رسیده است .
اما با انهم به گفته مسولین معارف هلمند چهارده مکتب در ولسوالی مارجه به دلیل تهدیدهای امنیتی مسدود است این مکاتب بیشر از 3 الی 5 کیلو متر از مرکز ولسوالی مارجه فاصله ندارد.
قابل یاد اوری است که ولسوالی های دیشو- واشیر- بغنی وکجکی از جمله ولسوالی های هلمند است که حد اقل یک باب مکتب فعال هم ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: