۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

وضعیت ولسوالی سنگین پس از خروج نیروهای بریتانیائی.



پس از خروج نیروهای بریتانوی از ولسوالی سنگین ولایت هلمند ، وضعیت دراین ولسوالی نا امن ترشده است.
نزدیک به یک ماه قبل این نیروها سنگین را ترک گفته و مسولیت تامین امنیت را به قوای پیاده بحری امریکا واگذار کرد .
اما مردم محل میگویند با امدن نیروهای بحری امریکا تلفات افراد ملکی دراین ولسوالی افزایش یافته است.
وقتی شنیده میشود که یک بر سوم تلفات نیروهای برتانوی در سنگین صورت گرفته ،تصویر بسیار تکان دهنده از این منطقه به ذهن انسان ترسیم می شود .
اما وقتی وضعیت سنگین را از نزدیک تماشا نمائیم فضای انجا واقعا گرفته و نشاندهنده تراژیدی جنگ است .
هیچ خانه ی سالم دیده نمی شود، هیچ دیواری نیست که نشان از تیر اندازی در ان دیده نشود . همه دیوارها سوراخ سوراخ است .
تقریبا چهل روز قبل نیروهای بحری ایالات متحده در سنگین مستقر شدند. در حال حاضر انان در بازار ولسوالی و ساحات اطراف ان پایگاه های نظامی ایجاد کرده اند .
یک همکار افغان این نیروها که به دلیل مسایل امنیتی از گرفتن نامش خوداری کرد به رسانه گفت که چرخ بال های نظامی بخاطر تهدیدهای احتمالی از سوی شورشیان طالب، روزانه
قادر به فرود امدن در پایگاه های اطراف ولسوالی نسیت .
وی همچنان گفت تنها پایگاه نظامی که چرخ بال ها در ان نشست می کند کمپ " لونیل " در دو کیلومتری جنوب ولسوالی بالای یک تپه است .
راه مواصلاتی از انجا تا ولسوالی نیز چندان مطمئین نیست انها این فاصله را با زره پوش های نظامی طی می کنند .
مردم محل نیز وضعیت امنیتی دراین ولسوالی را تشویش کننده می خوانند .
نانی یک باشنده منطقه ساروان قلعه این ولسوالی میگوید نیروهای خارجی در مقابل شلیک طالبان مردم ملکی حتی زنان وکودکان را مورد هدف خود قرار میدهند.
جان محمد دیگر باشنده این ولسوالی است ، او میگوید در اینجا بدون از کشت و خون هیچ چیزی دیگر وجود. سلطان محمد می گوید که اینجا هیچ مکتب و شفاخانه ی وجود ندارد.
حاجی ولی یگ باشنده دیگر این ولسوالی میگوید انان حتی از خانه های شان بیرون برامده نمیتوانند.
اما بریدمن استیف، فرمانده قطعه عملیاتی نیروهای بحری امریکا در بازار ولسوالی سنگین به رسانه گفت « ما در هنگام عملیات از قوانین و تاکتیک های سخت جنگی و نظامی کار می گیریم ، ما تلاش می کنیم که دشمن را قبل از هدف قرار دادن تشخیص نمایم و در بعضی اوقات مردم ملکی با تهدیدهای مواجه می شوند که در ین موارد ما مداخله می کنیم ، سربازان ما نهایت تلاش می کنند تا به مردم ملکی اسیبی نرسد ».

اسیتف گفته است در مدت کوتاهی که او همکارانش در سنگین هستند تغیرات مثبتی امنیتی در بازار و ساحات اطراف ولسوالی بوجود امده است .

گلاب منگل ، والی هلمند گفته است که وضعیت امنیتی نسبت به گذشته در این ولسوالی بهتر شده است . او گفته است که حال مردم از مناطق دور دست به مرکز این ولسوالی امده می توانند.
والی هلمند با وجود تایید تلفات ملکی دراین ولسوالی ، عامل اصلی این تلفات را شورشیان طالبان می داند . به گفته او طالبان مساجد را به فابریکه های ماین سازی تبدیل کرده و از خانه های مردم به حیث سنگر استفاده می کنند.
منگل گفته است که به نیروهای داخلی و بین المللی هدایت داده تا در جریان عملیات متوجه جان مردم ملکی بوده و از انان حفاظت کنند اما به گفته او در جنگ اشتباهاتی بوقوع می پیوندد که باعث تلفات ملکی می شود .
سنگین یکی از مناطق عمده فعالیت شورشیان مخالف دولت افغانستان و یکی از خطرناک ترین نقاط این کشور برای نیروهای بین المللی بوده است.
این ولسوالی یک منطقه مهم و کلیدی برای شورشیان طالب بحساب می اید که تقریبا هشتاد کیلومتر دورتر از شهرلشکرگاه به طرف شمال این ولایت واقع شده است .

هیچ نظری موجود نیست: