۱۳۹۰ شهریور ۳, پنجشنبه

بازداشت تاجران خون زیر نام "خانواده شهدا" در هلمند.


رشوه ستانی در ادارات دولتی امر معمول بوده است، اما معامله با خون انسان موضوع تازه ای در هلمند است که تاکنون سابقه نداشته است.
گروه از دلالان در هلمند با ساختن اسناد جعلی زیر نام قربانیان جنگ از «کود 99» دولت پول دریافت کرده است.
اداره محلی ولایت هلمند دو تن از افراد این گروه را بازداشت کرده که با سؤاستفاده از نام شهدای جنگ، از دولت پول گرفته است.
پس از انکه تلفات ملکی در اثر جنگ و ناامنی ها در کشور افزایش یافت، رییس جمهور فرمانی صادر کرد که براساس آن خانواده هر شهید صدهزار افغانی و زخمیان پنجاه هزار افغانی کمک دریافت می کنند.
اما حال دامنه فساد در این برنامه نیز رخنه کرده است.
این موضوع زمانی اشکار شد که هفته گذشته یکتن زیرنام عضو خانواده شهدا و یک تسهیل کننده دیگر اسناد جعلی 11 تن را به عنوان شهید تکمیل کرده و اماده اخذ پول شده بود.
پس از اشکار شدن موضوع و در جریان تحقیقات این دو تن اعتراف کرده اند که می خواستند زیر نام بازماندگان شهدا پول دریافت کنند.
ویدیویی که از جریان تحقیقات این دو تن ضبط شده چنین بازگو می کند: او" حاجی محمد امین " به من گفت که تو عریضه کرده و بگو که 11 تن از اعضای خانواده من شهید شده است، کار های بعدی را به من واگذار کن".
حالا سوال اینجاست که این افراد چطور توانسته اند چنین اسناد معتبر جعلی اماده کرده و با استفاده از نام شهدا پول دریافت کنند.
داوود احمدی ، مشاور رسانه یی والی هلمند می گوید که تحقیقات در این مورد اغاز شده است.
به گفته احمدی نخست باید مقام های محلی در ولسوالی ها، وقوع جنگ و تلفات ملکی را در ساحات شان تایید کرده و بر بنیاد تایید انان برای افراد کشته شده دوسیه ساخته می شود، اما اینکه این افراد چطور توانسته اند چنین پروسه سنگینی را طی کند باید تحقیقات همه جانبه صورت بگیرد.
این دلالان حتی توانسته اند تایید مقام های کابل را مبنی بر کشته شدن اعضای خانواده شان بگیرند.
مشاور رسانه یی والی هلمند می گوید در گذشته نیز یک گروه توانسته اند زیر نام بازماندگان شهدا از دولت در این ولایت پول دریافت کند.
به گفته احمدی این گروه به همکاری مردم حین دریافت پول توسط کمیسیون کمک به خانواده های شهدا در دفتر والی هلمند شناسایی و بازداشت شد.

هیچ نظری موجود نیست: