۱۳۹۷ مرداد ۲۳, سه‌شنبه

فقر درافغانستان

دفتر کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که با سرازیر شدن نزدیک به 35 میلیارد دالر مساعدت جامعه جهانی طی هشت سال اخیر در افغانستان، هنوز یک سوم نفوس این کشور در زیر خط فقر قرار دارند.

نورا نایلند، نماینده کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل در کنفرانس خبری امروز در کابل با ارائه ی گزارش این سازمان، گفت فساد، تبعیض، معافیت، سوء استفاده از قدرت و درگیری ها از عوامل عمده تشدید فقر در افغانستان به شمار رفته که بیش از دو سوم افغانها را متاثر ساخته است.

نایلند می افزاید در حال حاضر 9 میلیون افغان که 36 درصد نفوس این کشور را تشکیل می دهد، در زیر خط فقر و 37 درصد دیگر بالای خط فقر قرار دارند که این جمعیت در برابر هرگونه حوادث مانند خشکسالی، سیلاب، زلزله، نبود خدمات صحی و درگیریها شدیدا آسیب پذیرند و متباقی نفوس این کشور دارای زندگی مرفه و نسبتا آرام می باشند.

در گزارش منتشره این سازمان آمده است که فساد و سوء استفاده از قدرت، عامل کلیدی فقر در افغانستان بوده و حکومت قادر نیست که خدمات اساسی مانند امنیت، غذا و سرپناه را به مردم عرضه کند.

این گزارش به دولت افغانستان پیشنهاد نموده است که برای فقرزدایی در کشور باید مبارزه جدی در برابر فساد، معافیت و سوء استفاده از قدرت را در اولویت برنامه های کاری قرار دهد.

مقامات سازمان ملل متحد در افغانستان از گسترش فقر در این کشور ابراز نگرانی کرده و می گویند فقر در افغانستان بیشتر از درگیری های مسلحانه باعث هلاکت مردم شده است.

نماینده کمیشتری عالی حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان گفت تبعیض، تامین نشدن عدالت در ابعاد مختلف، سوء استفاده از قدرت، معافیت و تاکید بیش از حد روی نگرانیهای کوتاه مدت باعث تشدید فقر شده است.

وی فقر افغانستان را عدم داشتن زندگی مناسب و برخوردار شدن از اساسی ترین حقوق مانند فراگرفتن تعلیم، خدمات صحی و عدالت دانسته است.

در این گزارش سازمان ملل هم چنان گفته شده است که افغانستان دومین کشوری است که بلند ترین رقم مرگ و میر مادران را دارد.

هیچ نظری موجود نیست: