۱۳۹۷ مرداد ۲۳, سه‌شنبه

۱۱۹ باب مکاتب هنوز در ولایت هلمند مسدود اند.




مسئولین معارف در ولایت هلمند از بزرگان قومی میخواهند که در بازگشایی مکاتب مسدود با آنها کمک کنند.
این بزرگان قومی هلمند که وعده همکاری با کارمندان معارف را میدهند خود به سبب نا امنیها از ولسوالیهای شان به لشکرگاه آمدهاند و برگشت‌شان نامعلوم است.
ریاست معارف هلمند در یک جرگه عمومی شماری از بزرگان قومی، عالمان دینی و فعالین مدنی را از نقاط مختلف این ولایت جمع کرده تا در مورد بازگشایی مکاتب مسدود در نقاط مختلف این ولایت با آنها مشوره کند.
از اثر مسدود بودن مکاتب در هلمند حدود بیشتر ازصد هزار طفل درین ولایت از نعمت درس و تعلیم بی بهرهاند.
با اینکه ریاست معارف هلمند می گوید که برای شاگردان در سراسر این ولایت صنوف محلی را ایجاد نموده اند اما یک تعداد بزرگان محل میگویند که این تعداد صنوف صرف بروی کاغذ وجود دارد نه درعمل.
به گفته انان ریاست معارف حدودا ۱۰ تن معلمین اناث را با معاش هزار دلاری برای اموزش دختران به ولسوالیهای ناوه در بخش GPE گماشته اند، اما بجای  دختران مصروف تدریس به بچه ها اند.
گفته میشود از اثر مسدود بودن مکاتب در هلمند حدود صد هزار طفل درین ولایت از نعمت درس و تعلیم بی‌بهرهاند.
بر اساس ارقامی که ریاست معارف ولایت هلمند در دسترس رسانهها قرار دادهاست، از جمله ۴۰۲ باب مکتب موجود در هلمند ۱۱۹ آن مسدود اند.
گفته میشود که مخالفین مسلح دولت نیز با منسوبین معارف مشکل ندارند و از فعالیت مکاتب نیز خودشان نظارت میکنند.
اما محمد داود شاه صفاری رئیس معارف هلمند میگوید طالبان مسلح در بخش نظارت یا فعالیت این مکاتب با آنها مخالفت ندارند.
وی افزود:
"ما با مخالفین دولت به این توافق رسیدهایم که آنها با معارف کدام مشکلی ندارند یعنی کارمندان و مسئولین معارف هر وقتی که بخواهند میتوانند آنجا بروند، بررسی کنند و گزارشهای شان را بیاورند."
عدم موجودیت کتب کافی درسی، معلمین مسلکی و ترس مردم از نا امنیها نیز مشکلاتی اند که ریاست معارف هلمند با آنها مواجهاست.
براساس گزارش تازه کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل، در نتیجه عدم دسترسی به خدمات صحی و سایر نیازمندی های اولیه و همچنان ازدواج های قبل از وقت، سالانه در افغانستان 25 هزار زن در هنگام ولادت زندگی خود را از دست می دهند.

به اساس این گزارش، در سراسر افغانستان تنها 23 درصد مردم با آب آشامیدنی صحی دست رسی دارند، 24 درصد افغانهای زیر سن 15 سال قادر به خواندن و نوشتن هستند و 30 درصد شاگردان مکاتب مصروف کار و یگانه منبع درآمد خانواده های خود هستند.

هیچ نظری موجود نیست: