۱۳۹۰ فروردین ۱۷, چهارشنبه

وضعیت فابریکه حجاری ونجاری هلمند!



نا امنی ها و قیمت بلند مواد خام باعث شده تا فابریکه حجاری و نجاری هلمند رشد کمتری داشته باشد .
مسولین این کارگاه گفته اند با انکه عایدات این فابریکه پس از سرمایه گذاری سکتور خصوصی افزایش یافته ، اما نسبت مشکلات در فراهم کردن مواد خام و نبود وسایل تخنیکی، تولیدات این کارگاه بازار مناسب ندارد.
این فابریکه تقریبا پنجاه سال قبل در هلمند ساخته شده است . در ان زمان تولیدات این کارگاه را سنگ های تزیینی ، مواد تزیینی ساختمانی و مجسمه سازی تشکیل میداد .
اما پس از جنگ های داخلی تنها چند ماشین فرسوده و ساختمان ان که به پایگاه نظامی تبدیل شده بود باقی ماند .
دو سال پیش سکتور خصوصی در این فابریکه 51 فیصد سرمایه گذاری کرد ، کارگاه دوباره فعال شد اما مشکلات عمده ان همچنان باقی ماند .
انتقال مواد خام این کارگاه یعنی همان سنگ رخام از ولسوالی دیشو ناامن ترین ولسوالی هلمند کاری بس مشکل است .
عبدالحبیب رییس این فابریکه می گوید قرارداد سهمگین وزارت صنایع و معادن نیز مشکل دیگر انان است .
به گفته عبدالحبیب؛ وزارت معادن وصنایع ، شرکت های ساختمانی را در پروسه داوطلبی استخراج معدن با انان سهم می دهد ، در حالیکه این فابریکه توان مقابله با ان شرکت ها را ندارد .
معدن سنگ رخام در 350 کیلومتری جنوب شهرلشکرگاه در سرحد پاکستان واقع شده است .به گفته عبدالحبیب امنیت این معدن تامین نیست و افراد به شکل خود سرانه این سنگ را به پاکستان قاچاق می کنند .
در حال حاضر در این کارگاه تنها اشیای تزیینی همانند گلدانها، مجسمه ها،لوحه ها ی حکاکی شده و غیره ساخته می شود که اکثر مردم بخاطر قیمت بلند این تولیدات توان خریداری ان را ندارند .
تولیدات این کارگاه به شکل تجارتی تا حال به خارج از کشور صادر نگردیده اما به شکل تحایف و سوغات ها توسط مقام های داخلی و خارجی به اکثر کشورهای اروپایی و امریکا رسیده است .
باوجود این همه مشکلات اما، عایدات این کارگاه نسبت به دوسال قبل افزایش چشمگیری داشته است . ماهانه از صدهزار افغانی به یک ملیون افغانی !

هیچ نظری موجود نیست: