۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

زعفران بدیل مناسب برای کشت خشخاش درهلمند.


زعفران بدیل خوب کشت زارع خشخاش در ولایت هلمند شده می تواند.

شماری از کارشناسان امور گیاهی دراین ولایت می گویند که این گیاه به تازه گی در5 ولسوالی های این ولایت طور امتحانی کاشته شده ودرسال دو فصل حاصل میدهد.

درهمین حال شماری ازدهاقین وزمینداران دراین باورند که درصورت که بازاریابی برای رغفران وجود نداشته باشد کشت این گیاه بی هوده است.

زعفران یکی از گیاهان گران قیمت است که به علت نداشتن مخارج کاشت در صورتی که همه ساله از آن خوب مواظبت شود، سود زیادی نصیب زارعین می کند.

کاشت زعرفان به تازگی درافغانستان رونق نموده است , تاکنون در16 ولایت افغانستان کاشته می شود که ولایت هلمند یکی از آنهاست.

انجینیر عبدالله احمدزی رئیس زراعت دراین ولایت گفته است که این گیاه به تازگی در 5 ولسوالی ولایت هلمند به گونه امتحانی کاشته شده است که حاصل خوب بدست امده است.

اقای احمد زی گفته است که اکنون هدف اصلی شان ازکشت زعفران ترویج این گیاه وهمچنان بدیل مناسب برای زارع خشخاش بوده است.

انجینر ملنگ کارشناس امور گیاهی دراین ولایت گفته است که ولایت هلمند باداشتن اب هوای گرم , زارع زعفران دراین ولایت حاصلات خوب بدست میدهد.

اما شماری ازدهاقین وزمینداران این ولایت میگویند , که در صورتی بازار یابی برای زعفران, این گیاه می تواند بدیل خوب تریاک دراین ولایت باشد ودرصورت نیافتن بازار مناسب ,مردم مجبور میشوند دوباره به کشت خشخاش رو اورند.

به گفته اگاهان ,یک جریب زمین در هلمند یک کیلو گرام زعفران حاصل میدهد و زارعین میتوانند دوفصل ازاین گیاه حاصل بدست اورند.

هیچ نظری موجود نیست: